• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Przedszkole nr 32
w Koninie

Projekt realizowany był w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024. Koordynatorem projektu w naszym przedszkolu była Pani Paulina Wawrzyniak. Celem projektu była edukacja i uwrażliwienie dzieci na temat różnorodności i akceptacji osób z niepełnosprawnościami. Podczas projektu korzystano z poradnika - książki Julii Borkowskiej “Jak mówić o niepełnosprawności”, która w przystępny sposób poruszała tematy związane z niepełnosprawnością.
Książka zawierała siedem opowiadań, do których zostały dołączone historyjki obrazkowe, którą omawiano z dziećmi w trakcie czytania. :

  1. „Niezwykły wózek Lukrecji”
  2. „Zespół (Downa) Piotrka”
  3. „Tajemnicze słowo – autyzm”
  4. „Szymon i kosmiczne aparaty”
  5. „Tajne znaki”
  6. „Niespodziewany napad (padaczki)”
  7. „W świecie ciemności”


Cele projektu:

  1. Edukacja dzieci na temat niepełnosprawności:


Poprzez czytanie książki i dyskusje, dzieci uczą się, czym jest niepełnosprawność i jakie mogą mieć formy.

  1. Kształtowanie postaw empatii i tolerancji:


Dzięki interaktywnym zajęciom dzieci uczą się, jak ważne jest zrozumienie i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami.

  1. Integracja grupy:


Wspólne działania pomagają w budowaniu więzi między dziećmi, bez względu na ich różnice.
Metody realizacji:

  • Czytanie książki: Regularne czytanie fragmentów książki “Jak mówić o niepełnosprawności” połączone z rozmowami na temat przeczytanych treści.
  • Zajęcia praktyczne: Organizowanie gier i zabaw symulujących różne rodzaje niepełnosprawności, aby dzieci mogły lepiej zrozumieć codzienne wyzwania osób z niepełnosprawnościami.
  • Warsztaty artystyczne: Tworzenie prac plastycznych inspirowanych tematyką książki, które będą wyrazem uczuć i refleksji dzieci na temat niepełnosprawności.
  • Spotkania z gośćmi: Zapraszanie osób z niepełnosprawnościami, które opowiedzą o swoich doświadczeniach i odpowiedzą na pytania dzieci.

Dzięki realizacji projektu dzieci:
- dzieci lepiej zrozumiały, czym jest niepełnosprawność i jakie są potrzeby osób nią dotkniętych
- dzieci nauczyły się, jak okazywać wsparcie i zrozumienie swoim rówieśnikom z niepełnosprawnościami
- dzieci wzmocniły więzi w grupie - projekt przyczynił się do budowania bardziej zintegrowanej i wspierającej się grupy przedszkolnej.

Projekt “Jak mówić o niepełnosprawności” jest ważnym krokiem w kierunku budowania społeczności przedszkolnej opartej na akceptacji i szacunku dla różnorodności. Dzięki książce Julii Borkowskiej, opowiadaniom i historyjkom obrazkowym w przystępny sposób wprowadzono dzieci w tematykę niepełnosprawności, dzięki czemu zyskały cenne narzędzia do lepszego rozumienia i wspierania osób z niepełnosprawnościami.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51

facebook