Projekt realizowany był w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024. Koordynatorem projektu w naszym przedszkolu była Pani Paulina Wawrzyniak. Celem projektu była edukacja i uwrażliwienie dzieci na temat różnorodności i akceptacji osób z niepełnosprawnościami. Podczas projektu korzystano z poradnika - książki Julii Borkowskiej “Jak mówić o niepełnosprawności”, która w przystępny sposób poruszała tematy związane z niepełnosprawnością.
Książka zawierała siedem opowiadań, do których zostały dołączone historyjki obrazkowe, którą omawiano z dziećmi w trakcie czytania. :
- „Niezwykły wózek Lukrecji”
- „Zespół (Downa) Piotrka”
- „Tajemnicze słowo – autyzm”
- „Szymon i kosmiczne aparaty”
- „Tajne znaki”
- „Niespodziewany napad (padaczki)”
- „W świecie ciemności”
Cele projektu:
- Edukacja dzieci na temat niepełnosprawności:
Poprzez czytanie książki i dyskusje, dzieci uczą się, czym jest niepełnosprawność i jakie mogą mieć formy.
- Kształtowanie postaw empatii i tolerancji:
Dzięki interaktywnym zajęciom dzieci uczą się, jak ważne jest zrozumienie i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami.
- Integracja grupy:
Wspólne działania pomagają w budowaniu więzi między dziećmi, bez względu na ich różnice.
Metody realizacji:
- Czytanie książki: Regularne czytanie fragmentów książki “Jak mówić o niepełnosprawności” połączone z rozmowami na temat przeczytanych treści.
- Zajęcia praktyczne: Organizowanie gier i zabaw symulujących różne rodzaje niepełnosprawności, aby dzieci mogły lepiej zrozumieć codzienne wyzwania osób z niepełnosprawnościami.
- Warsztaty artystyczne: Tworzenie prac plastycznych inspirowanych tematyką książki, które będą wyrazem uczuć i refleksji dzieci na temat niepełnosprawności.
- Spotkania z gośćmi: Zapraszanie osób z niepełnosprawnościami, które opowiedzą o swoich doświadczeniach i odpowiedzą na pytania dzieci.
Dzięki realizacji projektu dzieci:
- dzieci lepiej zrozumiały, czym jest niepełnosprawność i jakie są potrzeby osób nią dotkniętych
- dzieci nauczyły się, jak okazywać wsparcie i zrozumienie swoim rówieśnikom z niepełnosprawnościami
- dzieci wzmocniły więzi w grupie - projekt przyczynił się do budowania bardziej zintegrowanej i wspierającej się grupy przedszkolnej.
Projekt “Jak mówić o niepełnosprawności” jest ważnym krokiem w kierunku budowania społeczności przedszkolnej opartej na akceptacji i szacunku dla różnorodności. Dzięki książce Julii Borkowskiej, opowiadaniom i historyjkom obrazkowym w przystępny sposób wprowadzono dzieci w tematykę niepełnosprawności, dzięki czemu zyskały cenne narzędzia do lepszego rozumienia i wspierania osób z niepełnosprawnościami.