Logopeda/Neurologopeda/Surdologopeda:
- ocenia przebieg odruchowych reakcji w obrębie jamy ustnej dziecka, jego reakcję na dotyk, sposób
oddychania oraz pobierania pokarmu,
- sprawdza rozwój komunikacji niewerbalnej i werbalnej dziecka, jego słownik zarówno bierny jak i
czynny,
- bada rozumienie i nadawanie mowy przez dzieci, sposób ich artykulacji, sprawność i budowę
narządów mowy, płynność mówienia, słuch (głównie fonemowy), fonację,
- rozwija komunikację językową dzieci, usprawnia umiejętności wypowiadania się, wyrównuje
opóźnienia mowy, koryguje wady wymowy u dzieci poprzez liczne ćwiczenia artykulacyjne,
słuchowe, fonacyjne i oddechowe oraz stymuluje rozwój poznawczo – językowy,
- wzmacnia procesy związane z: pamięcią, uwagą, autokontrolą słuchową, wzrokiem i ruchem;
- kształci umiejętności czytania i pisania.
Celem terapii logopedycznej jest między innymi:
- usprawnienie motoryki narządów mowy,
- korekcja wad wymowy,
- usprawnianie funkcji językowej, oddechowej oraz fonacyjnej,
- budowanie słownictwa czynnego i biernego,
- wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych,
- usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się,
- usprawnianie funkcji pokarmowych.
Metody pracy stosowane podczas zajęć logopedycznych:
- metoda werbo- tonalna,
- wychowanie słuchowe,
- AAC,
- elementy metody krakowskiej,
- logorytmika,
- pedagogika zabawy,
- masaż logopedczny.